Translate

Friday 9 September 2016

Η Νεκρόπολη της Σαλαμίνας - Cemetery (Necropolis) of Salamis - Cyprus

See also

List of Cyprus archaeological sites on this blog

Η φυλακή και εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης

Necropolis of Salamis

This ancient cemetery dates back to the 7th and 8th centuries BC and consists of a scattering of 150 graves spread out over the wide field.

The arrangement of the burial chambers closely matches descriptions of Mycenaean tombs in Homer’s Iliad . Kings and nobles were buried here with their favoured worldly possessions, food, drink, and even their sacrificed slaves.

The tombs are prominently signposted, south of the Salamis turn-off, along the road to the Church of Apostolos Varnavas.

Further south on the site, marked by a lone eucalyptus tree, are the Cellarka tombs. These smaller rock-cut tombs were used for less important members of the royal community. The tombs have steep steps leading to the underground chambers where stone urns were placed pending the decomposition of their contents. Thereafter the bones were removed and the chambers reused.

Most tombs have been looted over the years, though at least three have yielded treasure and antiquities that are now in Nicosia’s Cyprus Museum.
Πηγή http://www.lonelyplanet.com/cyprus/ancient-salamis/sights/historic/necropolis-salamis


Η Νεκρόπολη της Σαλαμίνας ερευνήθηκε  στα 1964. Ανήκει στην πόλη που προϋπήρξε της ρωμαϊκής και βρίσκεται νοτιότερα, στα όρια του δάσους έξω από τα τείχη της πρώτης πόλης. Αυτή η πλευρά της ιστορίας μελετήθηκε από τη γαλλική αποστολή του Πανεπιστημίου της Λυών. Στη Νεκρόπολη της Σαλαμίνας ερευνήθηκαν τάφοι του 8ου π.Χ. αιώνα με σημαντικά ευρήματα, πολλά από τα οποία βρίσκονται σήμερα στο Κυπριακό Μουσείο της Λευκωσίας. Από τα σημαντικότερα για την ιστορία του τόπου είναι οι σκελετοί αλόγων που βρέθηκαν στον δρόμο των δύο λεγόμενων «βασιλικών τάφων», που σε συνδυασμό με τα αποτυπώματα στο χώμα ενός άρματος επιβεβαιώνουν τη σχέση της προκλασικής Σαλαμίνας με τα ομηρικά ταφικά έθιμα και θυμίζουν την περιγραφή τηςΙλιάδας για τους 12 νέους Τρώες που μαζί με άλογα και άλλα ζώα σκότωσε ο Αχιλλέας και έριξε στην πυρά του Πάτροκλου.
Πηγή http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=116628

Τοποθεσία 
"Η νεκρόπολη της Σαλαμίνας καλύπτει έκταση τεσσάρων περίπου τετραγωνικών μιλίων. Εκτείνεται από το χωριό Έγκωμη ως το χωριό Άγ.Σέργιος και από τη δυτική άκρη του δάσους της Σαλαμίνας ως τη μονή του Αποστόλου Βαρνάβα. Ανάμεσα στους τάφους που ανέσκαψε το Τμήμα Αρχαιοτήτων κατά τα τελευταία χρόνια βρίσκονται και μερικοί κτιστοί (εννέα συνολικά) που εξαιτίας του μεγέθους τους, της ιδιάζουσα αρχιτεκτονικής τους και των πλούσιων ευρημάτων  είναι γνωστοί ως «Βασιλικοί». Οι τάφοι αυτοί βρίσκονται όλοι σχεδόν συγκεντρωμένοι γύρω από το Τύμβο που δεσπόζει στην πεδιάδα της Σαλαμίνας".

Καραγεώργης, Β., Τα Μνημεία της Κύπρου, τ.Α΄, σ. 57 

Αρχιτεκτονική   
Οι μνημειακοί κτιστοί τάφοι αποτέλεσαν τη μεγάλη καινοτομία στον τομέα της ταφικής αρχιτεκτονικής, ενώ αντίθετα είναι ανύπαρκτοι κατά την εποχή αυτήν οι λακκοειδείς τάφοι. Στους τεράστιους μνημειακούς κτιστούς τάφους θάβονταν τα μέλη των βασιλικών οικογενειών κι άλλοι αριστοκράτες και πολύ πλούσιοι πολίτες. 
Αυτοί οι τάφοι αποτελούνται από το νεκρικό θάλαμο, συνήθως ορθογώνιο, ή και από δυο συνεχόμενους νεκρικούς θαλάμους, ή ακόμη κι από περισσότερους σε διάφορες θέσεις, και από το δρόμο. Οι νεκρικοί θάλαμοι είναι κτισμένοι με μεγάλους πελεκητούς ασβεστόλιθους και οι στέγες τους είναι είτε θολωτές είτε καμαροσκέπαστες είτε επίπεδες είτε σαμαροειδείς. 'Εχουν  εντυπωσιακές προσόψεις και χαρακτηρίζονται από ακρίβεια και συμμετρία στην κατασκευή τους. Οι νεκροί ετοποθετούντο σε σαρκοφάγους κι εθάβοντο μέσα στους νεκρικούς θαλάμους, μαζί με πλούσια κτερίσματα που τους συνόδευαν. Οι δρόμοι των τάφων άλλοτε είναι στενοί και μακροί κι άλλοτε (ιδίως στη Σαλαμίνα και στο μοναδικό τέτοιο τάφο που ανεσκάφη πρόσφατα στο Κούριον) πλατύτεροι και τεράστιοι. Συχνά οι κάθετες πλευρές των δρόμων ήσαν επενδυμένες με πελεκητούς ασβεστόλιθους. Τα δάπεδα των δρόμων ήσαν συνήθως κεκλιμένα ή βαθμιδωτά λαξευτά.

Παυλίδης, Α., Ιστορία της Νήσου Κύπρου στο 

http://www.daedalus.gr/prdinformatics/HOC/politismoscyproarhaikonchrononA.htm

Ταφικά έθιμα  
"Η νεκρόπολη της Σαλαμίνας είναι πολύ σημαντική για τη μελέτη των ταφικών εθίμων στην Κύπρο. Χρονολογείται από τον 11ο αιώνα π.Χ. και διασώθηκαν σε αυτήν πανάρχαιες ελληνικές συνήθειες. Αυτό είναι συνηθισμένο φαινόμενο στην Κύπρο. Βλέπουμε, δηλαδή, να διατηρούνται πολλά μυκηναϊκά έθιμα, που κατοπινές ανατολικές επιδράσεις δεν μπόρεσαν να τα σβήσουν. […] Στη νεκρόπολη της Σαλαμίνας βρίσκουμε τη συνήθεια της καύσης των νεκρών. Σε βασιλικό τάφο βρέθηκε ορειχάλκινο αγγείο, που περιείχε τα λείψανα της καύσης ενός νεκρού. Τα λείψανα αυτά είναι τυλιγμένα με ύφασμα, ακριβώς όπως έγινε και με τα λείψανα του Πατρόκλου, στην περιγραφή που μας κάνει ο Όμηρος".


Χατζηδημητρίου, Κ., Ιστορία της Κύπρου, Λευκωσία 1987, σσ. 115-116

Τζιελλάρκα  

Βρίσκονται στο νότιο τομέα της νεκρόπολης. Είναι οι τάφοι των «κοινών θνητών», σκαλιστοί στο σκληρό βράχο, με τετράπλευρους θαλάμους και στενούς δρόμους με σκαλοπάτια. Χρησιμοποιήθηκαν επανειλημμένα ως οικογενειακοί τάφοι από τον 8ο αιώνα έως τον 4ο π.Χ. Το σπουδαιότερο χαρακτηριστικό του τμήματος αυτού της νεκρόπολης είναι οι πυρές με προσφορές καρπών και μικρών πινακίων ή κυπέλλων, που βρέθηκαν στην επιφάνεια των δρόμων των τάφων.

Καραγεώργη,, Β., Τα Μνημεία της Κύπρου, Εκδόσεις ΕΠΙΦΑΝΕΙΟΥ, τ. Α΄, σ. 62

Ελληνική και Ανατολική επίδραση 
"Η Σαλαμίνα υπήρξε για μεγάλο χρονικό διάστημα μια από τις σημαντικότερες πόλεις της αρχαίας Κύπρου. Σύμφωνα με την παράδοση ιδρύθηκε λίγο μετά τον Τρωικό πόλεμο από τον Τεύκρο, γιο του Τελαμώνα, βασιλιά του νησιού της Σαλαμίνας και αδελφού του Αίαντα. Είχε μεγάλο πληθυσμό ο οποίος περιλάμβανε Έλληνες, Ρωμαίους και Ανατολίτες αν και το Ελληνικό στοιχείο φαίνεται να ήταν ιδιαίτερα έντονο από την αρχή της ίδρυσής της και λειτουργούσε ως το προπύργιο του Ελληνισμού στην Ανατολή και ως το σημείο επαφής του Ελληνικού κόσμου με τον κόσμο της Εγγύς Ανατολής.

Η Σαλαμίνα διατήρησε άμεσους δεσμούς με την Εγγύς Ανατολή κατά τη διάρκεια του 8ου και 7ου αιώνα π.Χ., υπήρχαν όμως δεσμοί και με την Ελλάδα. Ένας βασιλικός τάφος περιείχε μεγάλο μέρος των ελληνικής κεραμικής των γεωμετρικών χρόνων και πιστεύεται ότι ήταν προίκα Ελληνίδας πριγκίπισσας που παντρεύτηκε μέλος της βασιλικής οικογένειας της Σαλαμίνας. Ελληνική κεραμική βρέθηκε επίσης σε τάφους απλών πολιτών".

http://www.mcw.gov.cy/mcw/DA/DA.nsf/All


Σακελάριος, Αθ., Κυπριακή Πραγματεία περί Γεωγραφίας, Αρχαιολογία, Στατιστικής, Μυθολογίας και Διαλέκτου της Κύπρου, τ. Α΄, Αθήνα 1855


Photos 8/9/2016 by George Konstantinou











































Τζιελλάρκα 
 Βρίσκονται στο νότιο τομέα της νεκρόπολης. Είναι οι τάφοι των «κοινών θνητών», σκαλιστοί στο σκληρό βράχο, με τετράπλευρους θαλάμους και στενούς δρόμους με σκαλοπάτια. Χρησιμοποιήθηκαν επανειλημμένα ως οικογενειακοί τάφοι από τον 8ο αιώνα έως τον 4ο π.Χ. Το σπουδαιότερο χαρακτηριστικό του τμήματος αυτού της νεκρόπολης είναι οι πυρές με προσφορές καρπών και μικρών πινακίων ή κυπέλλων, που βρέθηκαν στην επιφάνεια των δρόμων των τάφων.

Καραγεώργη,, Β., Τα Μνημεία της Κύπρου, Εκδόσεις ΕΠΙΦΑΝΕΙΟΥ, τ. Α΄, σ. 62














See also

Αμμόχωστος - Συγκλονιστικές εικόνες της περίκλειστης πόλης της Αμμοχώστου - Pictures of the occupied enclosed city of Famagusta - Cyprus


Η Λίμνη του Αγίου Λουκά στην Αμμόχωστο - Agios Loukas Lake at Ammochostos - Cyprus


Η Πόλη της Αρχαίας Σαλαμίνας - Salamis - Cyprus




Η εξωτερική πλευρά των ενετικών τειχών της Αμμοχώστου



Εικόνες από την περίκλειστη πόλη της Αμμοχώστου - City Free press - Sigmalive - 09.09.2016



Η εκκλησία της Αγίας Αικατερίνης στην περίκλειστη πόλη της Αμμόχωστου



1 comment: